-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

با توجه به مشكلاتي كه در رابطه با برخورد خود با خواهر و برادرم برايتان نوشتهام لطفا در مورد روشهاي صحيح و اصولي انتقاد كردن از ديگران بخصوص نوجوانان و جوانان توضيح دهيد؟

پاسخ سؤال شما را به گونهاي ميآوريم كه شامل نحوه برخورد شما با اعضاي خانواده نيز باشد. اصولا براي انجام هر نوع كار اصلاحي يا انتقادي بايد سه چيز را در نظر بگيريم:

1 - ريشه يابي مشكل.

2 - شناخت مشكل و شناخت راههاي خروج از آن.

3 - نوع برخورد با افراد.

بنابر اين در برخورد با نسل نوجوان و جوان بايد بسياري از نكات را در رابطه با اينموارد در ذهن داشته باشيد تا هم بتوانيد باسخنان خود مثمر ثمر باشيد و هم خداي نكرده تأثيرات منفياي نداشته باشيد.

اين نكات عبارتند از:

- در نظر داشتن محيط زيست، وضعيت خانوادگي، محل تربيت و زيمنههاي مساعد براي تعليم و تربيت. مسلما كسي كه داراي زمينههاي مساعدي از اين نوع نيست، نميتواند با معيارهاي خاص اين چنيني مورد ارزيابي قرر گيرد.

از اين رو توجه داشته باشيد كه در برخورد با افراد، اين زمينهها را مد نظر داشته باشيد؛ زيرا در بسياري از محيطها، انحراف صورت عمومي و اپيدمي دارد و از اين رو كسي به انحراف بودن و ناپسند بودن كار خودش يا توجهي ندارد يا آن راچندان عيب بزرگي نميشمارد. مسلما برخورد با اين افراد كاملا با برخود با كسي كه در محيطي كاملا متضاد رشد كرده متفاوت است.

- شناخت ريشهها و عوامل بنيادي سوق يافتن افراد به انحرافات هم بسيار مهماند؛ همان طور كه گفتيم محيط آلوده مثل محله بد، مدرسه بد، دوستان و آشنايان بد و... نقش بسيار مهمي در انواع انحرافات دارند. در اين گونه اماكن، انواع و اقسام انحرافات به همراه امكان دسترسي آسان جمع شدهاند؛ انواع عكسها، فيلمها، كتابهاي داستان، نامههاي عاشقانه، منحرفان خياباني با جلوههاي خاص خود، گفتگوهاي طولاني و امكان سخن گفتن در مورد انواع انحرافات و از همه بدتر غرور ناشي از انجام آنها كه به نوعي بزرگ شدن تفسير ميگردد، ريشههاي فساد در جوانان ما هستند. از نقش پدر و مادر هم نبايد چشم پوشي كرد، رابطه زناشويي آزاد در نزد فرزندان و بدون مراقبتهاي لازم تا فرزندان از چند و چون قضايا مطلع نگردند و به اصطلاح حس خفته شان بيدار نگردد؛ عدم اعتقاد و پايبندي به مسائل ديني و فرايض آن مثل نماز خواندن، روزه گرفتن، شركت در مساجد، حسينيهها و اجتماعات مذهبي، گوش دادن به نوارهاي مبتذل، آوردن فيلمهاي مبتذل به منزل، دشنام دادنها و الفاظ ركيك به كار بردن، نداشتن پوشش درست در منزل - مثلا بسياري از مادرها و دخترها در منزل با لباس زير و خيلي مكشوفه و يا آرايش ميگردند و گمان ميكنند محرم بودن جواز اين كارها است در حالي كه همين كارها موجب آسيب رواني بر ذهن فرزندان ميگردد و چيزهايي از اين قبيل جزء عوامل اصلي و ريشههاي انحراف در جوانان است.

- از سوي ديگر تعصب و تقيد شديد به مذهب و پافشاري بي منطق بر مباني ديني و ارزشي نيز ميتواند سبب گريز فرزندان از حريم دين و ورود به ناهنجاريهاي ديگر شود.

- عدم آرامش در منزل هم سبب ايجاد ناهنجاري و پذيرش انحرافات ميگردد، دعواهاي خانوادگي و فاميلي جزء مهمترين برهم زنندههاي تعادل در خانواهاند.

- شناخت اصل انحراف و راههاي دوري از آن با توجه به زمينههاي پيدايش آن نيز جزء مهمترين نكات است؛ زيرا سبب ميشود كه ما در برخورد با يك ناهنجاري ابتدا در از ميان بردن ريشههاي آن كوشاباشيم، سپس با توجه به روحيه افراد به مدد آنان برخيزيم و نوع برخورد خود را با توجه كامل به روحيات آنان تنظيم كنيم. و نيز با عدم تشخيص اشتباه در نوع انحراف از ياد دادن ساير انحرافات نيز پرهيز كنيم.

حال با توجه به آن چه كه براي شما نوشتهايم اميدواريم كه به عمق كاري كه در پيش داريد واقف گشته باشيد و دانسته باشيد كه اصلاح يك انحراف حتي خيلي كوچك، كار بسيار مهم و اساساي است.

به گمان ما طرح مسائل خانواده با پدر و مادر خانواده در خفا (در صورتي كه ميبينيد زمينه مناسب است) ميتواند كمك مؤثري باشد. در مورد خودتان هم بايد بگوييم كه بهتر است فعلا با خوشرويي و محبت با اعضاء خانواده تان برخورد كنيد و سعي كنيد با اخلاق پسنديده و محبت وافر فضاي تازهاي را در منزل ايجاد كنيد. لطف كنيد از تظاهر به دينداري، تقدس، خوب بودن و چيزهايي از اين قبيل كه گهگاه بر انسان عارض ميشود پرهيز كنيد، اميد است خداوند شما و خانوادهتان را مشمول رحمت و عنايت خويش قرار دهد.

در صورتي كه سؤال ديگري داشتيد ميتوانيد بر همكاري و دوستي واحد ما حساب كنيد.

در انتظار مكتوبي ديگر از شما هستيم. خدا نگهدارتان باد!





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.